onsdag 7 mars 2007

Motion eller hur man hittar en restaurang på kvällen

Det är uppenbart när man är ny i en stad, att hitta, det man söker efter många gånger blir svårare än förväntat.

I måndagskväll så kom jag till lägenheten, ganska sent och var inte riktigt på humör för att laga mat. Mål - hitta en restaurang där jag kan sitta i lugn och ro, läsa en bok och få lite mat i magen.
Går ut från lägenheten, som ligger precis bredvid 2 stora alléer i södra delen av Warszawa (Mokotów-området). Kommer ut på gatan, ser en stor skylt - Restaurang, glad i hågen bär mig fötterna över den 2x 3-filiga vägen och spårvagnsspåren. Ser Ok ut, rent snyggt utanför, men det är ett litet problem. Restaurangen är stängd.... .
Bestämmer för att gå mot centrum, stor gata, borde finnas fler restauranger på vägen (samt stora bostadsområden). Hittar till min glädje kemtvätt, skomakare, frisör samt andra nyttiga inrättningar, men ingen restaurang.... . Hungrigare, lite matt i pälsen, känner att blodsockernivån är nere på röd nivå, börjar bli otålig och ganska retlig. Efter 3 kvarter i en riktning, bestämmer jag mig för att byta gata, väljer att gå över till den andra stora parallella allén, går nu alltså i en fyrkant, långsamt på väg tillbaks mot lägenheten. Hittar på vägen - 4 speceributiker, 5 tandläkarmottagningar, 3 jourapotek, en plastikkirurgisk mottagning, 6 frisörer/beauty parlours, en butik med frivola underkläder, Huvudkontoret för Polsk Radio, huvudkontoret för Polska televisionen, 2 kyrkor men ingen restaurang. Retligheten har övergått till någon typ av resignation, och blodsockret lyser med sin frånvaro.
Äntligen ser jag nått som får det att vattnas i min mun - BAR KIM SOON, ett kines ställe och inte nog med det, det ligger ett kebabställe bredvid. "Babbe" hade suttit fint. Öppnar dörren till Kebebstället, som också är en Pub, tittar in, ser inget, dimma, riktigt riktigt tung dimma. Förvånad att en enkel Pub har rökmaskiner, inser efter någon sekund att rökmaskinen är människor, alla röker, hela tiden. Vänder i dörren, pallar inte, inte idag, inte nu.
Går till kinesstället. Beställer mat. Intressant höra kineserna bryta på polska, lika oförståeligt som på vissa "svenska" kineskrogar. Mat - äntligen, så gott eller var det bara omöjligt att motstå p.g.a. jag var så hungrig. Svårt att säga, måste gå dit en gång till, utan den stora omvägen....

1 kommentar:

Fredrik Billgren sa...

Trodde moralenb var att en bra promenad innan maten gör maten bättre?
:)

Kan riktigt se det framför mig, ett hotfullt grått åskmoln en halvmeter ovanför en hopkrupen individ med armarna släpandes efter sig gående och blängande argsint på allt runtomkring
*skrattar*