tisdag 11 mars 2008

Jag är okunnig - men plötsligt inser jag att jag inte är ensam.....

http://www.svenskaskolanwarszawa.pl/
Där börjar "problemet".
Svenska skolan i Warszawa är en organisation (skola) som ger det som vi "svenska expats" vill ha, möjligheten att få en kontinuerlig svensk (läs i svenska) skolgång, för våra barn, samtidigt som vi har möjligheten att få alla fördelarna av en internationell miljö/skola. Det känns lite som att äta kakan och samtidigt behålla den.
Svenska skolföreningen hade sedan några år en hemsida, med referenser till evenemang från 2005. "Någon" hade gjort hemsidan, lagt upp den på ett Web-hotell, och där låg den, levde sitt lugna liv. Utan uppdateringar, eller skall vi säja, blev äldre (läs "out-dated") för varje dag som gick. En komplett samling med instruktioner fanns, på polska, som angav hur du loggar in på web-hotell, men saknade den där sista väsentliga biten av information..... . Hur f*****n redigerar jag/någon sidan.
Easy piecy lemon squeeasy som Emma säger, för den som vet hur man gör, men för den som inte bryr sig, aldrig gjort det förut, så svårt.
Alltid redo att hjälpa, är devisen för de flesta scoutkårer. Jag är uppfostrad som scout.... . Självklart kan jag försöka hjälpa Er. Att uppdatera en hemsida kan ju inte vara så svårt (...tänkte han som inte visste bättre).
Tog mig ca 1 timme att förstå, att jag inte förstod. Och nu kommer själva "cloun" på historien, jag kan gå rakt ut i vårt kontorslandskap, gå fram till en av våra konsulter, säga att jag inte fattar och be om hjälp, och samtidigt räkna med att få den.... .
30 min senare har jag en enkel instruktionshandbok på engelska, ett editeringsverktyg samt känslan att det faktiskt inte är svårt......
Idag kl. 19.00 skall jag utbilda Svenska skolföreningen i Warszawa, hur de editerar sin egen hemsida. Jag kommer att få tacken, men den borde egentligen förstås tillägnas Tomek Puwalski, som gjorde själva jobbet.
Tack Tomek.

Inga kommentarer: