söndag 29 juni 2008

Kan jag få en korv till.....

Har bestämt med barnen att vi skall ha en helg i Köpenhamn. Ena dagen Tivoli och den andra Zoo. För att göra det festligare så bestämde vi också att vi skulle bo över natten, på hotell. Emma och Alex älskar hotellfrukostar; möjligheten att springa fram och tillbaks, välja och vraka, ta lite av varje och få göra det under lång tid, står i kontrast till de vanliga frukostarna innan skola eller dagis.... .
På lördagskvällen är vi i hotellmatsalen för att äta sen middag. Emma den lilla gourmeten funderar och kombinerar delar från menyn, för att passa hennes smak. Resonemanget går som följer; om jag tar potatisen från den rätt, såsen från Tournedosen och den helstekta fläskfilén så blir det bra. Alex lyssnar otåligt på oss när vi talar om vad som finns på menyn, och undrar - "Kan jag få en korv pappa? ". Köket erbjuder cocktail korvar, och det var inte riktigt det Alex hade tänkt sig, så ett blankt Nej är svaret. Tillslut frågar jag personalen, om det är OK att jag går ut på Rådhusplatsen och köper två röda pölser och att han äter dem inne på restaurangen. Lite obekväm känner jag mig när jag frågar dem, men vad göra? Inget problem säger de. Sagt och gjort, hämtar 2 pölser, personalen kommer in med ketchup, Alex äter nöjt, Emma och jag får in vår mat.... .

Undrar om det hade gått på en svensk restaurang?

Inga kommentarer: