fredag 11 juli 2008

Katedraler - mörka och mäktiga - eller....?

När jag är "hemma" är jag inte ett smack intresserad av arkitektur. Allt blir helt annorlunda när jag är utomlands, jag kan gå och titta på hus, konstruktioner i timmar, hur har de löst den övergången där, varför använder de sig inte av vindskivor..... lite sjukt, jag vet, men ändå. Många gånger på vägen, tittar jag in i kyrkor, mest för att det är kul att se den historiska byggnadskonsten. De flesta katedraler jag sett är mörka, mäktiga, skapade för att vi "de gudfruktiga besökarna" skall känna oss små (tänk Er Notre Dame - ett maktspel). Salisbury i England, är en helt annan sak, stort grönområde runtomkring, som skapar yta, och sedan den stora katedralen, imponerande. Mao helt enligt ritningarna, men så kommer du in i katedralen, den är ljus, mycket volym. Jag blir glad, helt enkelt glad, av att gå omkring där. Inget maktspel, bara ljust och fint. Glad :-)

Inga kommentarer: