torsdag 3 juli 2008

Service -eller hur man förstör en riktig god huvudrätt

Har menat att skriva detta inlägg för länge sedan, men aldrig riktigt blivit av...... .
Var ute med en affärsbekant, och vi gick på en restaurang på kvällen, äta diskutera en möjlig affär. Väljer en italiensk restaurang, skall vara bra... men aldrig varit där innan.
Redan strax efter att vi kommit in borde varningsklockorna ringt, personalen stressar omkring, svårt att få fram bestick, menyer etc på ett samordnat sätt. Vi beställer förrätter, huvudrätt, vatten och en flaska vin.
Följande utspelar sig under närmaste 40 minuterna:
Vattnet kommer in, dock saknas det fortfarande glas
bestick, glas!!, servetter kommer på bordet, och en meny - "Ja ni kanske vill beställa något att äta"
Hmm - "Fröken - vi har redan beställt mat, och vin, kan Ni kolla om vi kan få vinet tillsammans med förrätten" (som borde komma snart)
10 min senare - "Tyvärr vinet Ni har beställt är slut"
"Ok - vi tar en St Julien istället"
"Utmärkt val" - försäkras vi
Vi är hungriga, och börjar mer än skratta åt situationen
Bordeaux kommer in, öppnas och avsmakas under stora omständigheter, är tyvärr så där, men orkar inte bråka, den är ju på bordet - och vi är hungriga. Förrätten saknas verkligen.
Nu kommer huvudrätten in!!! ser gott ut, och 30 senare kommer förrätten
... och vi tar det i den ordning som det är beställt.
Köksmästaren kommer ut i matsalen, en satt, gladlynt italienare. Gladlynt, ja ända till han kommer till vårt bort, och ser tallrikarna. Tur att jag inte förstår italienska (polska var det inte), den skuren av okvädningsord hade jag inte önskat min värsta fiende att vara måltavla för.
Förrätten är god, men sticker inte ut (sorry om jag låter snobbig, men restauranger skall laga bättre/mer spännande mat än man kan själv, annars är det lite trist).
Över till huvudrätten, som tyvärr hunnit kallna (inga varma tallrikar). Känslan är majestätisk, detta var en riktig bra varmrätt, när den var varm, nu är den kall..... .
Vänder mig om, kanske det finns någon från personalen, som inser att maten blivit kall - nej, det gjorde det inte. Orkar jag bråka - nej, det gör jag inte längre.
Tillslut - kaffe
Varmt, smakrikt, välbryggt.

Inga kommentarer: